Projekt nr 2019/35/N/HS5/03902 finansowany ze środków NCN.
Kierownik projektu: Joanna Alicja Florecka
Projekt realizowany w latach: 2020-2024

Cele projektu
Celem tego projektu jest zbadanie czy przepisy prawa europejskiego i polskiego pozwalają na to, aby obecny system prawa zamówień publicznych wcielał w życie społeczne cele zrównoważonego rozwoju przyjęte w UE i jej Państwach Członkowskich – czy jednak ze względu na ograniczenia prawne, do osiągnięcie tych celów niezbędne jest podjęcie dalszych działań legislacyjnych na szczeblu UE lub krajowym i w jakim zakresie pozwoliłaby na to dostępna podstawa prawna. Pod tym względem badania będą koncentrować się na określeniu źródła, treści i charakteru społecznych celów zrównoważonego rozwoju na poziomie krajowym. Cele, które mają być realizowane w drodze społecznych zamówień publicznych (SZP), zostaną określone – na poziomie międzynarodowym, europejskim i państwowym – a także ich charakter – obowiązkowy lub fakultatywny. Następnie, Artykuł 114 TFUE zostanie zbadany, czy stanowi odpowiednią podstawę prawną do przyjęcia obecnej, a także pogłębionej harmonizacji przepisów SZP, biorąc pod uwagę zasadę przyznania, pomocniczości i proporcjonalności – w celu zidentyfikowania dopuszczalnego zakresu możliwej dalszej harmonizacji – biorąc pod uwagę orzecznictwo TSUE oraz charakter SZP, które znajdują się na styku kompetencji UE a polityką społeczną, pozostając w dużej mierze w gestii państw członkowskich. Ponadto analiza będzie dotyczyć barier prawnych i przeszkód w stosowaniu kryteriów społecznych w zamówieniach publicznych.
Badania
W szczególności, zagadnienia prawne, które zostaną zbadane w ramach projektu zostały zidentyfikowane w badaniach wstępnych są następujące:
- trzy poziomy celów społecznych nałożonych na krajowe instytucje zamawiające;
- ustanowiony dorobek prawny UE, oparty o cel zapewnienia funkcjonowania jednolitego rynku, oraz zakres jego zmian by objąć realizację celów polityki społecznej;
- wymóg prawny dotyczący istnienia związku przyjętych kryteriów z przedmiotem zamówienia;
- dozwolone prawnie środki w celu zapewnienia właściwej weryfikacji spełniania kryteriów społecznych przez wykonawców;
- zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, w szczególności w zakresie kryteriów społecznych dotyczących szczególnych kategorii danych osobowych, takich jak niepełnosprawność personelu;
- artykuł 114 TSUE jako podstawa prawna dla przyjęcia dalszych przepisów z zakresu SZP przez UE i ich dopuszczalny zakres, biorąc pod uwagę, że jest on ograniczony zasadami prawa UE i orzecznictwem TSUE.
Należy podkreślić, że zamówienia publiczne obejmują aż 14% PKB UE i jako takie mają fundamentalny wpływ na gospodarkę UE. W związku z tym znaczenie SZP dla realizacji celów polityki społecznej jest nie tylko obecnie kluczowym zagadnieniem prawa, ale również może mieć istotny wpływ na rozwój nauki i praktyki. Ta wyjątkowa siła nabywcza może być wykorzystana jako cenne narzędzie do osiągnięcia celów polityki społecznej, co zostało dostrzeżone na poziomie międzynarodowym, UE i Państw Członkowskich. SZP służą nie tylko jako środek promujący racjonalne wydatkowanie środków publicznych, ale także uwzględniają zasady zrównoważonego rozwoju. Jednakże, obecna skala stosowania kryteriów społecznych w zamówieniach publicznych jest nadal bardzo ograniczona.
Znaczenie badań dla tworzenia i stosowania prawa
Badania problemów prawnych objętych projektem pozostają nierozwinięte, co prowadzi do niepewności prawnej w stosowaniu SZP. W przeciwieństwie do innych publikacji, badania nie będą koncentrować się na kwestiach pozaprawnych, ale poddadzą gruntownej analizie obowiązujące ramy prawne, aby wskazać istniejące niejasności, nieprawidłowości i, w miarę możliwości, sformułować wnioski sugerujące zakres potrzebnych poprawek. Podsumowując, projekt, proponując systematyczne i kompleksowe opracowanie zidentyfikowanych problemów prawnych w zakresie stosowania społecznych zamówień publicznych, bezpośrednio dotyczy nowego zagadnienia, które nie zostało szczegółowo omówione w literaturze polskiej ani zagranicznej. Projekt ten charakteryzuje się aspektem poznawczym, ponieważ ma na celu poszerzenie wiedzy na temat systemu zamówień publicznych i przeprowadzenie dogłębnej analizy przyczyn prawnych braku adekwatności obecnych rozwiązań w zakresie społecznych zamówień publicznych.
W wyniku realizacji projektu powstały trzy publikacje w języku angielskim oraz przedstawiono wyniki badań na czterech konferencjach, w tym trzech międzynarodowych, co zapewniło należyte upowszechnienie przeprowadzonych badań.
Udział w konferencjach:
- pt. “Minimum Pay Rate Requirement in Public Procurement: The Possible Collision Between ILO Convention No. 94 And EU Directives” – referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji online pt. “The 4th Conference on Comparative and International Law”, the Society of Juridical and Administrative Sciences, Bucharest University erof Economic Studies, 14.06.2024 r.
- pt. “The link to the subject-matter of the public procurement contract – in the context of the social policy objectives at the national, EU and international level” – referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji online pt. “4th International Conference “Contemporary Problems of Law & Economics”, Center For American, European & Global Studies, 6.07.2024 r.
- pt. “From market efficiency to human rights: assessing the adequacy of article 114 TFEU in shaping socially responsible public procurement” – referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji online pt. “5th International Conference on Human Rights, Center for American, European & Global Studies”, 07.09.2024 r.
- pt. „Krajowy system cyberbezpieczeństwa, RODO a zamówienia publiczne – wybrane problemy” Referat wygłoszony na konferencji online pt. „Cyfryzacja-informatyzacja-cyberbezpieczeństwo. Administracja publiczna w dobie cyberzagrożeń i sztucznej inteligencji”, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Radomskiego, 27.06.2024 r.
Publikacje będące efektem realizacji projektu