
Nazwa studiów: Studia Podyplomowe „Prawo Ochrony Konsumentów”
Organizator: Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk
Kierownik studiów: dr hab. Grzegorz Materna, prof. INP PAN Zakład Prawa Konkurencji INP PAN
Czas trwania studiów: dwa semestry (październik 2022 – czerwiec 2023), 142 godziny wykładowe w trakcie 9 weekendowych webinariów.
Częstotliwość zjazdów: raz w miesiącu (sobota – niedziela)
- 3 – 4.06.2023;
- 19 – 20.11.2022 r.;
- 10 – 11.12.2022 r.;
- 14 – 15.01.2023 r.;
- 11 – 12.02.2023 r.;
- 04 – 05.03.2023 r.;
- 15 – 16.04.2023 r.;
- 20 – 21.05.2023 r.;
- 17 – 18.06.2023 r.
Czesne za całość studiów: 5800,00 zł
Opłata rejestracyjna: 100 zł
Nr konta bankowego (opłata rejestracyjna i czesne): 54 1130 1017 0020 1466 1420 0002
Rekrutacja: Na studia mogą być przyjęci absolwenci wszystkich kierunków uczelni studiów wyższych magisterskich lub licencjackich.
Termin składania dokumentów: do 2 października 2022 r.
Zasady ukończenia studiów: Egzamin końcowy
- Wykłady prowadzone są przez wybitnych przedstawicieli nauki: pracowników INP PAN, Wydziału Prawa i Administracji UW i innych renomowanych uczelni w Polsce oraz wybitnych praktyków.
- Program studiów obejmuje 142 godzin wykładów i warsztatów.
- Adresatami studiów podyplomowych są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych, posiadające tytuł magistra, pragnące zdobyć lub poszerzyć wiedzę w zakresie prawa ochrony konsumentów niezbędną dla jego stosowania w praktyce, w szczególności:
- radcowie prawni,
- adwokaci,
- pracownicy kancelarii prawniczych,
- sędziowie,
- pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, urzędów regulacyjnych,
- pracownicy biur rzeczników praw konsumentów, Inspekcji Handlowej i inni pracownicy administracji publicznej (rządowej i samorządowej),
- pracownicy Federacji Konsumentów i innych organizacji konsumenckich,
- osoby prowadzące działalność gospodarczą,
- osoby zarządzające przedsiębiorstwem, menadżerowie, członkowie rad nadzorczych,
- pracownicy samorządu gospodarczego, zawodowego,
- osoby zajmujące się naukowo prawem ochrony konsumentów,
- inne osoby zainteresowane prawem ochrony konsumentów.
- Uczestnicy studiów biorą udział w wykładach, a także – poza zajęciami – zapoznają się samodzielnie z literaturą prawniczą oraz orzecznictwem wskazanym przez prowadzących zajęcia.
- Zajęcia prowadzone będą w formie zdalnej.
- Uczestnik studiów ma prawo do korzystania ze zbiorów bibliotecznych oraz systemu biblioteczno-informacyjnego Instytutu Nauk Prawnych PAN. Biblioteka INP PAN posiada stale aktualizowany bogaty zbiór polskiej i zagranicznej literatury prawniczej, w tym pozycje z zakresu prawa ochrony konsumentów i prawa europejskiego.
- Uczestnik studiów zobowiązany jest do uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych oraz uzyskania zaliczenia końcowego egzaminu.
- Zaliczenie zajęć przewidzianych programem studiów następuje poprzez:
- pozytywną ocenę wyniku egzaminu końcowego
- formalne rozliczenie obecności na zajęciach; ilość nieobecności na zajęciach w okresie całych studiów podyplomowych nie może dotyczyć więcej niż 3 zjazdów (6 dni zjazdowych) w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych, a nie więcej niż 4 zjazdów (8 dni zjazdowych) w przypadku łącznej liczby nieobecności (w okresie całości studiów).
- Uczestnik studiów, który nie uzyskał pozytywnego wyniku z egzaminu w I terminie jest uprawniony do zdawania egzaminu w II terminie.
- Do zdawania egzaminu w II terminie uprawnieni są także uczestnicy studiów, których nieobecność na egzaminie w I terminie była usprawiedliwiona.
- Świadectwo – Po zakończeniu zajęć, uzyskaniu zaliczenia wykładanych przedmiotów oraz po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu końcowego – uczestnik studiów otrzymuje Świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych „Prawo Ochrony Konsumentów” w Instytucie Nauk Prawnych PAN.
- Podstawowe źródła prawa regulujące problematykę ochrony praw konsumentów w prawie polskim (uregulowania z zakresu prawa cywilnego, prawa administracyjnego, prawa gospodarczego i uregulowania sektorowe) oraz w prawie Unii Europejskiej, w tym znaczenie prawa i orzecznictwa sądów UE dla stosowania prawa ochrony konsumentów przez polskie organy i sądy oraz dla pozycji prawnej konsumenta.
- Ochrona konsumentów w systemie prawa, uzasadnienie tej ochrony oraz podstawowe pojęcia wyznaczające zakres zastosowania przepisów regulujących problematykę ochrony praw konsumentów, tj. „konsument” oraz „przedsiębiorca”.
- Właściwość, kompetencje i znaczenie najważniejszych organów, instytucji i stowarzyszeń odpowiedzialnych za ochronę praw konsumentów w Polsce, w tym Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcji Handlowej, innych inspekcji państwowych, rzeczników praw konsumentów i Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
- Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, w tym praktykami rynkowymi wprowadzającymi w błąd, agresywnymi praktykami rynkowymi oraz przed stosowaniem sprzecznych z prawem kodeksów dobrych praktyk.
- Prawa przysługujące konsumentowi przy zawieraniu umowy z przedsiębiorcą, w tym zasady i tryb zawierania umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa oraz wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od takiej umowy.
- Zasady i tryb podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów konsumentów przez Prezesa UOKiK na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (przeciwdziałania praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów oraz stosowaniu niedozwolonych postanowień wzorców umów), w tym rodzaje rozstrzygnięć wydawanych przez Prezesa UOKiK, reguły i praktyka nakładania sankcji za naruszenie przepisów ustawy oraz zastosowanie tzw. rekompensaty publicznej.
- Ochrona indywidualnych interesów konsumentów, w tym rodzaje roszczeń konsumenckich, reguły rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich na drodze sądowej i w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
- Relacje między ochroną konsumentów a uregulowaniami służącymi ochronie konkurencji, przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji;
- Ochrona praw konsumentów w świetle regulacji sektorowych dotyczących m.in. rynków usług energetycznych, telekomunikacyjnych, finansowych.
- System nadzoru rynku i kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.
- Regulacje dotyczące kontroli legalności i rzetelności działania przedsiębiorców w zakresie produkcji, handlu i usług oraz dotyczące spełniania wymagań przez wyroby przeznaczonych dla konsumentów, w tym w zakresie bezpieczeństwa produktów.
- Orzecznictwo z zakresu ochrony konsumentów: decyzje Prezesa UOKiK, wyroki SOKiK i innych sądów powszechnych, Trybunału Konstytucyjnego, a także orzecznictwo sądów unijnych.
Osobom pracującym w instytucjach patronujących studiom podyplomowym prowadzonym w Instytucie Nauk Prawnych PAN lub należącym do samorządu zawodowego patronującego, współorganizującego lub reklamującego za pośrednictwem własnych kanałów komunikacyjnych studia podyplomowe w Instytucie przysługuje zniżka w wysokości 10% opłaty za udział w studiach.
Podstawowe zagadnienia prawa ochrony konsumentów.
- Wykład inauguracyjny.
- Główne kierunki ewolucji polskiego prawa ochrony konsumentów.
- Prawo ochrony konsumentów w systemie źródeł prawa – podstawowe źródła prawa regulujące problematykę prawa ochrony konsumentów w prawie polskim i w prawie UE.
- Stosowanie prawa UE przez sądy krajowe w kontekście prawa ochrony konsumentów.
- Pojęcie konsumenta w prawie ochrony konsumentów.
- Pojęcie przedsiębiorcy w prawie ochrony konsumentów.
- Organy, instytucji i stowarzyszenia tworzące sieć ochronę konsumentów w Polsce.
Uregulowania prawne służące ochronie indywidualnych praw konsumenta.
- Ochrona konsumentów przed praktykami mogącymi zniekształcać ich zachowania rynkowe – ujęcie ogólne.
- Działania wprowadzające w błąd w świetle ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
- Nieuczciwa reklama w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz przepisów szczególnych.
- Agresywne praktyki rynkowe.
- Niedozwolone postanowienia umowne w umowach konsumenckich.
- Zakres zastosowania ustawy o prawach konsumenta i wyłączenia z tego zakresu.
- Obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem.
- Zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
- Zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
- Zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
- Ochrona praw konsumentów na rynku usług energetycznych.
- Ochrona praw konsumentów na rynku usług finansowych.
- Ochrona praw konsumentów w turystyce.
- Ochrona praw konsumentów w branży deweloperskiej.
- Rodzaje roszczeń przysługujących konsumentom.
- Reguły rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich na drodze sądowej.
- Reguły rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
- Warsztaty z zakresu praktycznych aspektów realizacji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji oraz niedozwolonych postanowień umownych.
Publicznoprawna ochrona konsumentów na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
- Status i kompetencje Prezesa UOKiK jako centralnego organu administracji publicznej w zakresie ochrony konsumentów oraz rodzaje postępowań w sprawach z zakresu ochrony konsumentów.
- Pojęcie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Rodzaje praktyk zakazanych – ujęcie ogólne.
- Naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
- Nieuczciwe praktyki rynkowe i czyny nieuczciwej konkurencji jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
- Misseling jako praktyka naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
- Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – warsztaty.
- Reguły proceduralne w postępowaniach z zakresu ochrony konsumentów.
- Kontrola w toku postępowania przed Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów.
- Sankcje administracyjne w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów.
- Sankcje penalne w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów (w ustawie uokk).
- Rekompensata publiczna jako środek eliminacji naruszeń praw konsumentów przez Prezesa UOKiK.
- Postępowania dotyczące ochrony praw konsumentów a standardy ochrony praw w EKPC i w Karcie Praw Podstawowych UE.
- Postępowania odwoławczego od rozstrzygnięć Prezesa UOKiK.
- Publicznoprawna ochrona praw konsumentów a uregulowania służące ochronie konkurencji.
Wykładowcami dotychczasowych edycji Studiów byli:
- Prof. dr hab. Małgorzata Król-Bogomilska – Kierownik Katedry Prawa Karnego na Wydziale Prawa i Administracji UW, były Kierownik Zakładu Prawa Konkurencji w INP PAN, radca prawny, adwokat;
- dr hab. Agata Jurkowska-Gomułka, prof. WSIiZ – członek stowarzyszony Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych; Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Kancelaria Prawnicza Modzelewska & Paśnik Competition Regulation Litigation;
- dr hab. Grzegorz Materna, prof. INP PAN – Kierownik Zakładu Prawa Konkurencji w INP PAN, b. dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji UOKiK;
- dr hab. Monika Namysłowska, prof. UŁ – Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, b. członek Rady Doradczej przy Prezesie UOKiK, wspólnik w Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Lubasz i Wspólnicy;
- dr hab. Stanisław Piątek, prof. WZ UW – kierownik Katedry Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania Wydziału Zarządzania UW;
- dr hab. Paweł Podrecki, prof. INP PAN – kierownik Centrum Prawa Nowych Technologii INP PAN, adwokat, Partner w Kancelarii Prawnej Traple Konarski Podrecki Sp.j.;
- prof. dr hab. Monika Szwarc – Zakład Prawa Europejskiego INP PAN;
- dr hab. Maciej Bernatt – Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych. Wydział Zarządzania UW;
- dr Antoni Bolecki – radca prawny, doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie zarządzania, partner w kancelarii Hansberry Tomkiel Sp.k.;
- dr Piotr Cybula – Wydział Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie;
- dr Maciej Gac – prawnik w zespole prawa konkurencji w kancelarii Hogan Lovells;
- dr Mateusz Grochowski – Zakład Prawa Prywatnego INP PAN;
- dr Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel – Zakład Prawa Konkurencji INP PAN, b. Prezes UOKiK (w latach 2008-2014), partner w kancelarii Hansberry Tomkiel Sp.k.;
- dr hab. Ewa Stefańska – Sędzia Sądu Apelacyjnego w Warszawie, Instytut Nauk Prawno-Administracyjnych WPiA UW;
- dr Anna Zientara – Katedra Prawa Karnego na Wydziale Prawa i Administracji UW;
- Anna Dąbrowska-Hanas – radca prawny, b. zastępca dyrektora Departamentu Prawnego oraz Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK;
- Agnieszka Kowalczyk-Zagaj – radca prawny, b. naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej UOKiK, Kancelaria Prawnicza Modzelewska Paśnik Competition Regulation Litigation;
- Małgorzata Kozak – dyrektor Departamentu Rozwoju Rynków i Spraw Konsumenckich w Urzędzie Regulacji Energetyki, była wiceprezes UOKiK;
- Jarosław Król – b. Wiceprezes UOKiK (w latach 2005-2014) odpowiedzialny m.in. za stosowanie prawa ochrony konsumentów, Prezes zarządu fundacji Mercatus et Civis;
- Kamil Pluskwa-Dąbrowski – Prezes Federacji Konsumentów;
- Dorota Podsiedzik-Malec – dyrektor Departamentu Wyrobów Budowlanych GUNB; b. dyrektor Departamentu Prawnego UOKiK;
- mec. Anna Mlostoń-Olszewska – Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi, długoletni pracownik Delegatury UOKiK w Łodzi;
- Artur Szmigielski – Asystent w Zakładzie Prawa Konkurencji INP PAN, pracownik Departamentu Ochrony Konkurencji UOKIK;
- Aleksandra Kapnik – naczelnik wydziału w UOKiK;
- Maciej Czapliński – Radca Prezesa UOKiK.
KIEROWNIK STUDIÓW
dr hab. Grzegorz Materna, prof. INP PAN Zakład Prawa Konkurencji INP PAN
SEKRETARZ STUDIÓW
Paulina Ochman
tel.: +48 699 856 879
e-mail: p.ochman@inp.pan.pl
DYŻURY
w trakcie zjazdów, pok. 272
CZAS TRWANIA STUDIÓW
dwa semestry (październik 2022 – czerwiec 2023)