Centrum Badań nad Sądowym Stosowaniem Prawa UE


Center for Research on Judicial Application of EU Law (CEREJA-EU)

Przedmiotem badań podejmowanych przez Centrum jest szeroko rozumiana problematyka stosowania prawa Unii Europejskiej w krajowym porządku prawnym, obejmująca wykształcone i rozwijane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej mechanizmy zapewnienia skuteczności prawa UE oraz ich aplikacja w krajowych postępowaniach sądowych. Badania o charakterze horyzontalnym, komplementarnym względem badań nad konkretnymi obszarami prawa materialnego polskiego i UE prowadzone są z perspektywy teoretycznej i dogmatycznej, a także funkcjonalnej.


Do podstawowych zadań Centrum należą:

  • badania nad sądowymi mechanizmami zapewnienia efektywności prawa Unii Europejskiej w krajowym porządku prawnym (takimi jak zasada pierwszeństwa, zasada bezpośredniej skuteczności, zasada prounijnej wykładni, zasada autonomii proceduralnej, zasada skutecznej ochrony sądowej), poprzez analizowanie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i formułowanie wniosków doniosłych dla praktyki krajowej, w szczególności ochrony uprawnień unijnych w postępowaniach krajowych, a także poprzez analizowanie orzecznictwa sądów polskich i sądów innych państw członkowskich UE w ujęciu prawno-porównawczym;
  • przygotowywanie analiz oraz opinii prawnych z zakresu sądowego stosowania prawa Unii Europejskiej (własnych i zleconych);
  • współpraca z ośrodkami badawczymi krajowymi i zagranicznymi oraz środowiskiem praktyków zaangażowanych w sądowe stosowanie prawa UE w krajowym porządku prawnym, w szczególności sędziami, adwokatami, radcami prawnymi;
  • działania popularyzatorskie, takie jak: seminaria, konferencje, szkolenia dotyczące wybranych aspektów sądowego stosowania prawa UE;
  • pozyskiwanie grantów na badania oraz działalność popularyzatorską w zakresie sądowego stosowania prawa UE.

Publikacje wspólne zespołu pracowników naukowych Zakładu Prawa Europejskiego:

  • Stosowanie prawa Unii Europejskiej przez sądy, A. Wróbel (red.), tom II – Zasady – orzecznictwo – piśmiennictwo, pod redakcją M. Szwarc-Kuczer, K. Kowalik-Bańczyk, Warszawa 2007, ss. 1049;
  • Współpraca sądowa w sprawach cywilnych i karnych, A. Wróbel, W. Czapliński (red.), Warszawa 2007, ss. 490 (publikacja będąca efektem realizacji projektu badawczego prowadzonego w INP PAN w latach 2005-2006);
  • Karta Praw Podstawowych w europejskim i krajowym porządku prawnym, A. Wróbel (red.), Warszawa 2009, ss. 396 (publikacja będąca efektem realizacji projektu badawczego prowadzonego w INP PAN w 2009 r.);
  • Stosowanie prawa Unii Europejskiej przez sądy, tom I, wydanie 2, A. Wróbel (red.) Warszawa 2010, ss. 1060;
  • Zapewnienie efektywności orzeczeń sądów międzynarodowych w polskim porządku prawnym, A. Wróbel (red.), Warszawa 2011, ss. 976 (publikacja będąca efektem realizacji projektu badawczego realizowanego w INP PAN w latach 2008-2010);
  • Karta Praw Podstawowych. Komentarz, A. Wróbel (red.), Warszawa 2013, ss. 1443;
  • Skutki braku notyfikacji przepisów technicznych ustawy o grach hazardowych dla wymiaru sprawiedliwości Rzeczpospolitej Polskiej, M. Taborowski (red.), Warszawa 2017.

Udział w pracach nad Systemem Prawa Unii Europejskiej pod redakcją prof. A. Wróbla (wyd. Beck):

  • A. Sołtys, (tom III, Wykładnia Prawa UE, 2018, tom I, Podstawy i źródła prawa Unii Europejskiej, 2020)
  • M. Szwarc (tom VII, Prawo rynku wewnętrznego, 2020, tom I, Podstawy i źródła prawa Unii Europejskiej, 2020)
  • D. Miąsik (Zasady prawa UE, w przygotowaniu)
  • Dr hab. M. Domańska, dr hab. D. Miąsik, dr hab. M. Szwarc – The application of EU law by Polish courts – 15 years of experience and challenges for the future, realizacja projektu w ramach „Excellence in Legal Research. Promoting Polish achievements in the area of legal sciences abroad” (grant konkursowy udzielony przez MNiSzW)
  • Prof. D. Miąsik, dr A. Sołtys – sprawozdawcy krajowi wyznaczeni przez Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Prawa Europejskiego na XXIX Kongres FÉDÉRATION INTERNATIONALE POUR LE DROIT EUROPÉEN (FIDE)
  • Publikacja zawierająca raport krajowy autorstwa Prof. D. Miąsika i dr A. Sołtys ukazała się w pracy zbiorowej pt. 

National Courts and the Enforcement of EU Law. The Pivotal Role of National Courts in the EU Legal Order

    , The XXIX FIDE Congress in The Hague, 2020 Congress Publications, Vol. 1, red, M. Botman, J. Langer, the Hague 2020
  • Dr A. Sołtys – prace badawcze prowadzone w ramach realizacji grantu konkursowego „Excellence in Legal Research. Promoting Polish achievements in the area of legal sciences abroad” udzielonego przez MniSzW
  • Dr A. Sołtys – prace badawcze prowadzone w ramach realizacji grantu NCN 2017/27/B/HS5/03043 pt. Konstytucjonalizm europejski. Pluralistyczna koncepcja relacji prawa unijnego i krajowego w orzecznictwie sądowym. Kierownikiem projektu grantowego jest Prof. A. Wróbel

Kierownik:
prof. dr hab. Monika Szwarc

Członkowie:
dr hab. Monika Domańska, prof. INP PAN
dr hab. Dawid Miąsik, prof. INP PAN
dr Agnieszka Sołtys

Osoby współpracujące:
Przemysław Florjanowicz-Błachut, Naczelny Sąd Administracyjny
dr Agnieszka Knade-Plaskacz, sędzia SR w Chełmnie
dr Aleksandra Sołtysińska, adiunkt w Katedrze Prawa Europejskiego UJ, sędzia SO w Krakowie
dr Agnieszka Wilk-Ilewicz, radca prawny, wieloletni pracownik Naczelnego Sądu Administracyjnego

Centrum Badań nad Sądowym Stosowaniem Prawa UE Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk

zaprasza na wykład Profesor Niny Półtorak Sędzi Sądu Unii Europejskiej

Wpływ unijnej zasady skutecznej ochrony prawnej na prawo krajowe

16 kwietnia 2021 r., piątek, godz. 17.00-19.00


Program

 

  • Powitanie i wprowadzenie: prof. dr hab. Monika Szwarc, kierowniczka Centrum
  • Wykład: dr hab. Nina Półtorak, prof. UJ, Sędzia Sądu Unii Europejskiej
  • Dyskusja

 


Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem platformy Microsoft Teams: kliknij tutaj, aby dołączyć do spotkania


Centrum Badań nad Sądowym Stosowaniem Prawa UE Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk

zaprasza na wykład

Profesor Krystyny Kowalik-Bańczyk Sędzi Sądu Unii Europejskiej

Skuteczna ochrona prawna w orzecznictwie Sądu UE

18 lutego 2021 r., czwartek, godz. 17.00-19.00


Program

  • Powitanie i wprowadzenie: dr hab. Monika Szwarc, prof. INP PAN, kierowniczka Centrum
  • Wykład: dr hab. Krystyna Kowalik-Bańczyk, prof. INP PAN, Sędzia Sądu Unii Europejskiej
  • Dyskusja

Wykład Pani Profesor, związanej od wielu lat z Instytutem Nauk Prawnych PAN, inauguruje działalność Centrum Badań nad Sądowym Stosowaniem Prawa UE.


Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem platformy Microsoft Teams: kliknij tutaj, aby dołączyć do spotkania

Treść orzeczeń tu odnotowanych jest dostępna w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych orzeczenia.ms.gov.pl

Sądy karne
II AKz 212/22 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2022-04-21 zasada wzajemnego zaufania – europejski nakaz aresztowania

Teza: dotyczy art. 607k k.p.k wdrażającego decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi, Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s. 1—20 ze zm.

W sprawach o przekazanie ściganego stronie wzywającego na podstawie Europejskiego Nakazu Aresztowania, państwa członkowskie działają na zasadzie zaufania do organów wymiaru sprawiedliwości, a więc przy spełnieniu wymogów proceduralnych, nie ma podstaw do prowadzenia postępowania w kierunku nawet uprawdopodobnienia słuszności merytorycznej danego postępowania karnego prowadzonego przez stronę wzywającą, jeżeli istnieje gwarancja rzetelnego przeprowadzenia procesu, jednocześnie nie zachodzą przyczyny obligatoryjnej odmowy wykonania nakazu, jak również nie zachodzą fakultatywne przyczyny odmowy wykonania nakazu, które mogłyby być uwzględnione.

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz



II AKz 314/24 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2024-06-24 – zasada wzajemnego zaufania, przekazanie skazanego na podstawie europejskich nakazów aresztowania oraz zastosowania tymczasowego aresztowania

Teza: dotyczy art. 607k k.p.k., art. 607 l § 1 k.p.k. i art. 607t § 1 k.p.k., wdrażających decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi, Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s. 1—20.

Sąd wykonujący europejski nakaz aresztowania nie jest władny badać kwestii merytorycznych związanych z postawionym ściganemu zarzutem. Przedmiotem badania sądu nie jest nawet samo wykazanie przypuszczenia, że aresztowany dopuścił się za granicą przestępstwa, czy też weryfikacja charakteru tego przestępstwa.

Wystarczającą przesłanką zastosowania wobec ściganego tymczasowego aresztowania na podstawie art. 607k § 3 k.p.k., jest sam fakt ścigania go europejskimi nakazami aresztowania. Skoro bowiem na etapie postępowania prowadzonego w państwie wydającym europejski nakaz aresztowania istniały podstawy do poszukiwania ściganego, to również w postępowaniu służącym wykonaniu tegoż nakazu przyjąć należało istnienie wysokie prawdopodobieństwo ukrywania się ściganego.

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



II AKz 408/18 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Gdańsku z 2018-05-23 – zasada wykładni prounijnej

Teza: Uwzględniając, że w artykule 6 ustęp 1 punkt b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/41/UE z dnia 3 kwietnia 2014 roku w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych przewidziano, iż jednym z warunków wydania europejskiego nakazu dochodzeniowego jest ustalenie, że w podobnej sprawie krajowej zarządzenie przeprowadzenia czynności dochodzeniowej wskazanej w nakazie jest dopuszczalne na tych samych warunkach, nie ulega wątpliwości, że respektowanie przepisów prawa krajowego dotyczących poszczególnych czynności dowodowych jest obowiązkiem organów i wprost wpływa na oceną w przedmiocie kompetencji co do wydania END. W sytuacji, gdy czynność, której przeprowadzenia domaga się prokurator, uzależniona jest w prawie krajowym od decyzji właściwego sądu okręgowego, to również ewentualne wydanie END należy do kompetencji tegoż sądu.

Powyższa interpretacja art. 589 §1 i § 5 k.p.k. pozostaje w zgodzie z prounijną metodą wykładni, respektującą wymagania stawiane przez przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/41/UE z dnia 3 kwietnia 2014 roku w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych.

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



II AKz 455/22 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2022-08-08 zasada wzajemnego zaufania, pro unijna wykładnia, wymogi formalne Europejskiego Nakazu Aresztowania, doręczenia elektroniczne

Teza: dotyczy art. 10 ust. 4 decyzji ramowej Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi (Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s. 1—20 ze zm.)

Artykuł 607d § 4 k.p.k. dopuszcza możliwość przekazywania europejskich nakazów aresztowania, wydawanych przez polskie sądy, za pomocą urządzeń służących do automatycznego przesyłania danych w sposób umożliwiający stwierdzenie autentyczności tych dokumentów. Nie ma w związku z powyższym racjonalnych przesłanek, które wskazywałyby na niemożność stosowania tej procedury w przypadku wystąpienia z europejskim nakazem aresztowania organu sądowego innego państwa członkowskiego UE do Polski. Nadto, ani przepisy decyzji ramowej 2002/584, ani przepisy Kodeksu postępowania karnego nie stanowią o obowiązku przesyłania oryginału nakazu w ślad za przekazanym za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych uprzednio europejskim nakazem aresztowania. Przesłanie wydanego przez Państwo Członkowskie Unii Europejskiej europejskiego nakazu aresztowania przez dowolne, bezpieczne środki zapewniające zachowanie zapisu pisemnego w sposób pozwalający wykonującemu nakaz organowi sądowemu na stwierdzenie jego autentyczności, jest wystarczające do przeprowadzenia procedury przekazania osoby ściganej.

Orzeczenia powiązane: III KK 200/12- postanowienie Sądu Najwyższego z 2012-08-23; II AKz 766/11 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Katowicach z 2011-11-30

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz



II AKz 657/22 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2022-11-21 Brak skutku bezpośredniego decyzji ramowych, wykładnia prounijna, warunki formalne i materialne warunkujące przekazanie ściganego w wykonaniu europejskiego nakazu aresztowania

Teza: dotyczy art. 607p § 2 k.p.k. wdrażającego przepisy decyzji ramowej Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi (Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s.1-20.) oraz art. 8 decyzji ramowej 2022/584

Jakkolwiek art. 8 decyzji ramowej 2002/584 odnośnie do wymogów co do treści i formy europejskiego nakazu aresztowania nie znajdował bezpośredniego zastosowania w postępowaniu, wobec braku skutku bezpośredniego decyzji ramowych, to Sąd obowiązany był do prounijnej wykładni przepisów rozdziału 65b k.p.k., a zatem sięgnięcia do rozwiązania unormowanego w art. 607z k.p.k. i zażądania od strony wydającej nakaz uzupełnienia informacji w zakresie opisu czynu, tak aby możliwym było określenie przedmiotu przestępstwa w stopniu pozwalającym na określenie jego wartości.

Zgodnie z treścią art. 607k § 3 k.p.k. samoistną podstawą zastosowania tymczasowego aresztowania jest istnienie wydanej w innym państwie członkowskim Unii decyzji stanowiącej podstawę pozbawienia wolności osoby ściganej, co w powiązaniu z zasadą wzajemnego zaufania pomiędzy państwami sygnatariuszami decyzji ramowej w sprawie europejskiego nakazu aresztowania, zwalnia generalnie od obowiązku weryfikacji zasadności nakazu aresztowania od strony dowodowej.

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



II AKz 678/23 – postanowienie z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Poznaniu z 2023-10-27 – zasada wzajemnego zaufania , przekazanie skazanego na podstawie europejskich nakazów aresztowania

Teza: dotyczy art. 607p§ 1 i § 2k.p.k. wdrażających decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi, Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s. 1—20 ze zm. oraz art. 2 decyzji ramowej 2002/584.

Organ sądowy państwa wykonania ENA może odmówić przekazania osoby ściganej, jeśli ustali, że ENA wydany został wbrew przesłankom dopuszczalności jego wydania. Kontrolne badanie tych przesłanek musi poprzedzić ocenę, czy nie zachodzą podstawy odmowy jego wykonania (zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne). Dopuszczalność negatywnej weryfikacji przesłanek wydania ENA w państwie jego wykonania jest ograniczona do zupełnie wyjątkowych wypadków, o czym przesądza zasada wzajemnego zaufania, stanowiąca fundament współpracy sądowej między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Dlatego też nie jest dopuszczalne weryfikowanie zasadności decyzji organu sądowego państwa wydania ENA, które mają charakter ocenny. Kontroli organu sądowego państwa wykonania ENA podlega natomiast kompetencja konkretnego organu do wydania ENA oraz cel, w jakim ENA został wydany. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ENA nie może być wydany w celu przeprowadzenia przeciwko osobie ściganej innego postępowania niż postępowanie karne. W takich sytuacjach odmowa przekazania osoby ściganej następuje nie z powodu wystąpienia negatywnych przesłanek wykonania ENA , ale z tego powodu, że ENA wydano pomimo braku spełnienia przesłanek jego wydania w państwie żądającym przekazania osoby ściganej. Ocena spełnienia lub niespełnienia przesłanek wydania ENA musi być w każdym wypadku dokonywana przez pryzmat prawa krajowego państwa, w którym ENA ten wydano, jednak zawsze przy uwzględnieniu treści decyzji ramowej 2002/584.

Orzeczenia powiązane: uchwała Sądu Najwyższego z 2006-07-06, sygn. I KZP 21/06, OSNKW 2006, z. 9, poz. 77; postanowienie Sądu Najwyższego z 2008-12-08 r., sygn. V KK 332/08

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



II AKz 1090/20 – zarządzenie, postanowienie, uzasadnienie Sąd Apelacyjny w Katowicach z 2020-10-16 wzajemne uznawanie orzeczeń, ochrona praw podstawowych w UE, recepcja wyroków Melloni, Pál Aranyosi i Robert Căldăraru

Teza: dotyczy art. 607k § 1 k.p.k. oraz art. 607p § 1 k.p.k. wdrażających decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. (2002/584) w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi, Dz. Urz. UE L 190 z 18.7.2002 r., s. 1—20 ze zm.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej akcentuje się, że gdy organ sądowy wykonującego nakaz państwa członkowskiego dysponuje danymi świadczącymi o rzeczywistym niebezpieczeństwie nieludzkiego lub poniżającego traktowania osób pozbawionych wolności w wydającym nakaz państwie członkowskim w świetle standardu ochrony praw podstawowych gwarantowanego prawem Unii, a w szczególności art. 4 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zob. podobnie wyrok Melloni, C-399/11, EU:C:2013:107, pkt 59, 63; a także opinia 2/13, EU:C:2014:2454, pkt 192), jest on zobowiązany dokonać oceny istnienia rzeczonego niebezpieczeństwa, gdy musi podjąć decyzję co do przekazania organom wydającego nakaz państwa członkowskiego osoby objętej europejskim nakazem aresztowania, albowiem wykonanie takiego nakazu nie może prowadzić do nieludzkiego lub poniżającego traktowania wspomnianej osoby (por. pkt. 88 wyroku TSUE z dnia 5 kwietnia 2015 roku w sprawach połączonych C-404/15, Pál Aranyosi i Robert Căldăraru przeciwko Generalstaatsanwaltschaft Bremen i C-659/15, Căldăraru, ZOTSiS 2016/4/I-198). W dalszej części przywołanego orzeczenia (pkt 91-93) Trybunał stwierdził, że istnienie rzeczywistego niebezpieczeństwa nieludzkiego lub poniżającego traktowania ze względu na ogólne warunki pozbawienia wolności panujące w wydającym nakaz państwie członkowskim nie może jako takie prowadzić do odmowy wykonania europejskiego nakazu aresztowania, albowiem po stwierdzeniu takiego niebezpieczeństwa konieczne jest jeszcze, by wykonujący nakaz organ sądowy dokonał oceny w sposób konkretny i dokładny, czy istnieją poważne i sprawdzone podstawy, aby uznać, że zainteresowana osoba będzie narażona na to niebezpieczeństwo ze względu na warunki jej pozbawienia wolności rozważane w wydającym nakaz państwie członkowskim. Samo istnienie danych świadczących o nieprawidłowościach, czy to systemowych lub ogólnych, czy dotyczących niektórych grup osób, czy też niektórych ośrodków penitencjarnych, w odniesieniu do warunków pozbawienia wolności w wydającym nakaz państwie członkowskim nie oznacza bowiem koniecznie, że w konkretnym wypadku zainteresowana osoba byłaby poddana nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu w razie przekazania organom wskazanego państwa członkowskiego.

(…) wzajemne zaufanie pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a w szczególności pomiędzy ich sądami, opiera się na zasadniczym założeniu, że państwa członkowskie podzielają wiele wspólnych wartości, na których przecież opiera się UE, a sprecyzowanych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. Rolą sądów krajowych jest natomiast zapewnienie kontroli sądowej w porządku prawnym Unii, co w konsekwencji nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia na swoim terytorium stosowania i poszanowania prawa Unii, w tym prawa do rzetelnego procesu i zakazu tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, o czym mowa jest w art. 4 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Skarżący nie przedstawił natomiast żadnych miarodajnych okoliczności, które nakazywałyby podważenie zasady wzajemnego zaufania w tym zakresie, a rodzących uzasadnioną obawę, że wykonanie przedmiotowego ENA naruszałoby wolności i prawa człowieka i obywatela przysługujące T. S..

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



IV Ka 284/24 – uzasadnienie Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim z 2024-07-03 – zasada pierwszeństwa prawa UE, zasada bezpośredniego skutku przepisu prawa UE, odmowa zastosowania przepisu krajowego sprzecznego z bezpośrednio skutecznym przepisem prawa UE

Teza: Kolizja prawa krajowego z prawem unijnym, w świetle zasady bezpośredniego stosowania prawa Unii Europejskiej (art. 91 ust. 3 Konstytucji) może prowadzić do zastąpienia przepisów krajowych uregulowaniami prawa unijnego albo do wyłączenia normy prawa krajowego przez bezpośrednio skuteczną normę prawa Unii Europejskiej.

Orzeczenia powiązane : uchwała Sądu Najwyższego (7) z 2017-01-19, sygn. I KZP 17/16

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



2019.10.08 – X Ka 892/19 – wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Warszawie – zasada pierwszeństwa prawa UE

Teza:

– zasada pierwszeństwa prawa unijnego nigdy nie odnosi się do decyzji o charakterze derogacyjnym, a stanowi jedną z dyrektyw wykładni, zgodnie z którą nie można z obowiązujących przepisów prawa krajowego wywodzić takich norm, które byłyby sprzeczne z prawem unijnym. Zatem nie ulega jakimkolwiek wątpliwościom, iż wprowadzenie do krajowego porządku prawnego regulacji Unii Europejskiej zawierającej normy odznaczające się bezpośrednią skutecznością, nie skutkowało automatycznym uchyleniem odpowiednich przepisów prawa krajowego o tożsamym sensie i zakresie.

[wybór i oprac. Sędzia Agnieszka Knade-Plaskacz]



Sądy cywilne
I ACz 1349/15 – postanowienie z uzasadnieniem Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 2015-09-01- pierwszeństwo prawa UE, bezpośredni skutek prawa UE

Teza:Przepis art. 1153(134) kpc może mieć zastosowanie do orzeczeń objętych zakresem stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [WE] nr 1215/12, zapadłych w innym państwie członkowskim, po przeprowadzeniu postępowań wszczętych w dniu lub po 10 stycznia 2015 r.

Postanowienie zostało wydane w postępowaniu odwoławczym od wyroku sądu I instancji w sprawie dotyczącej stwierdzenia wykonalności wyroku sądu francuskiego, który jakkolwiek nieprawomocny, został zaopatrzony w rygor natychmiastowej wykonalności, w konsekwencji nadano mu także klauzulę wykonalności. Sąd I instancji umorzył postępowanie, stając na stanowisku, że wydanie rozstrzygnięcia w sprawie jest zbędne, albowiem orzeczenie wydane w państwie członkowskim, które jest w nim wykonalne jest również wykonalne w innym państwie członkowskim, bez potrzeby stwierdzania odrębnie jego wykonalności w państwie wykonania.

Powołując zasadę pierwszeństwa prawa unijnego, Sąd Apelacyjny wskazał, że wyrok sądu francuskiego, zważywszy na datę jego wydania, może podlegać wykonaniu na terenie Polski po uprzednim stwierdzeniu jego wykonalności orzeczeniem Sądu państwa wykonania. W konsekwencji Sąd odwoławczy uchylił zaskarżone postanowienie i sprawę przekazał Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpoznania.



I ACz 2057/12 postanowienie z uzasadnieniem Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 2013-01-15 – pierwszeństwo prawa UE, bezpośredni skutek prawa UE

Teza:Postanowienie zostało wydane w postępowaniu z wniosku o zabezpieczenie powództwa w sprawie o rozwód.

Sąd Apelacyjny zastosował rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r. dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1347/2000 (Dz.Urz. UE, wyd. specjalne 2004 r., rozdz. 19, t. 6, s. 243-271, sprostowane w Dz. Urz. UE L 347 z 24 grudnia 2009 r.). Powołując się na zasadę pierwszeństwa prawa unijnego, Sąd Apelacyjny stwierdził, że przepisy ww. rozporządzenia wyłączają w uregulowanym zakresie przepisy krajowe, w szczególności przepisy kodeksu postępowania cywilnego dotyczące jurysdykcji.

W konsekwencji uchylono zaskarżone postanowienie i zobowiązano sąd do merytorycznego rozpoznania wniosku o zabezpieczenie i podjęcia zawieszonego na podstawie art. 1098 k.p.c. w sposób wadliwy postępowania.



VI ACa 1396/14 – wyrok z uzasadnieniem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 2015-10-08 – odpowiedzialność państwa członkowskiego za szkodę wyrządzoną wskutek naruszenia prawa unijnego przez jego organy, pierwszeństwo prawa UE

Teza:Wyrok zapadł w postępowaniu dotyczącym zasądzenia od Skarbu Państwa odszkodowania za szkodę poniesioną wskutek wydania przez Krajową Izbę Odwoławczą orzeczenia niezgodnego zarówno z prawem krajowym, jak i Unii Europejskiej.

Powołując się m.in. na zasadę pierwszeństwa prawa unijnego, Sąd Okręgowy stwierdził, że sąd I instancji nie rozpoznał istoty sprawy i błędnie uznał, że wobec nieuzyskania przez powoda orzeczenia stwierdzającego niezgodność z prawem prawomocnego wyroku (jak wymaga tego art. 4171 par. 2 k.c.) nie mógł badać przesłanki bezprawności zachowania pozwanego.

Zastosowanie prawa UE doprowadziło do uchylenia wyroku i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania, przy którym to rozpoznaniu sąd ten zbadać miał roszczenie na podstawie unijnej zasady odpowiedzialności państwa członkowskiego za szkodę wyrządzoną wskutek naruszenia prawa unijnego przez jego organy.



VIII GC 569/18 – wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z 2020-08-05 – prounijna wykładnia prawa krajowego

Teza:Wyrok zapadł w postępowaniu dotyczącym naruszeń praw autorskich.

Sąd Okręgowy uznał, że wykładnia art. 79 prawa autorskiego w świetle art. 13 dyrektywy 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 stycznia 2017 r., C-367/15 pozwala uznać, że sąd nie jest związany żądaniem zasądzenia dwukrotności należnej opłaty licencyjnej, konsekwentnie więc jest uprawniony do miarkowania hipotetycznej opłaty licencyjnej określonej w 79 ust. 1 pkt 3 lit. b) prawa autorskiego.



I C 863/12 – wyrok Sądu Okręgowego w Płocku z 2018-04-23 – prounijna wykładnia prawa krajowego, pierwszeństwo prawa UE

Wyrok zapadł w postępowaniu dotyczącym odpowiedzialności odszkodowawczej z tytułu szkody wynikającej z niezgodnego z prawem wykonywania władzy publicznej w zakresie ochrony przeciwpowodziowej, które to zaniedbania doprowadziły do przerwania wału przeciwpowodziowego.

Sąd dokonał prounijnej wykładni przepisów ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne w świetle Dyrektywy 2007/60/WE z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim.

Zastosowanie prawa UE doprowadziło do uznania odpowiedzialności odszkodowawczej pozwanych.



Sądy pracy i zabezpieczenia społecznego

W trakcie budowy.

Sądy administracyjne

W trakcie budowy.


Instytut Nauk Prawnych
Polskiej Akademii Nauk
ul. Nowy Świat 72 (Pałac Staszica)
00-330 Warszawa